PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA
NR 144 „Zaczarowany Ołówek”
W Warszawie
- Wstęp
Program wychowawczy zakłada podmiotowe traktowanie dzieci, poszanowanie ich godności osobistej, stwarzanie sytuacji wyzwalającej ich aktywność oraz warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami.
Program został opracowany w oparciu o diagnozę sytuacji wychowawczej w przedszkolu oraz wyniki ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2019/2020.
Z przeprowadzonych badań wynika, że dzieci w małym stopniu potrafią działać zespołowo, nie przestrzegają reguł społeczności dziecięcej, zdarzają się wśród nich konflikty i przypadki agresji wobec innych przedszkolaków lub niszczenia zabawek.
Podmiotem działań wychowawczych w stosunku do swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej uzupełniają w tym zakresie obowiązki rodziców oraz współdziałają z nimi. Jednym z najważniejszych zadań wychowawczych jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci.
Program wychowawczy stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora przedszkola, nauczycieli, pedagoga, pracowników niepedagogicznych oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę przedszkola. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych.
- Podstawy prawne programu wychowawczego:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (t.j. Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. poz. 977 z późn. zm),
- Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz.U. z 1993 r. Nr 61 poz. 284 ze zm.),
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526 ze zm.).
- Statut przedszkola.
- Cele programu:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
- kształtowanie u dzieci czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
- wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
- kształtowanie wartości rodzinnych, obywatelskich i patriotycznych.
- Model absolwenta
Absolwent przedszkola:
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych,
- samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań,
- wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także wyszydzać i szykanować innych,
- dba o swoje zdrowie, orientuje się w zasadach zdrowego żywienia,
- wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić,
- wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie,
- wie, jakiej jest narodowości,
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
- Założenia programu i formy realizacji
Wszystkie zajęcia w przedszkolu uwzględniają założenia programu wychowawczego. Nauczyciele dostosowują przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw wychowanków do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci, umożliwiają poznawanie świata w jego jedności i złożoności, wspomagają samodzielność uczenia się, inspirują do wyrażania własnych myśli i przeżyć oraz rozbudzają ciekawość poznawczą i motywację do dalszej edukacji.
- Formy oddziaływań wychowawczych:
- zabawy samorzutne,
- zajęcia i zabawy zorganizowane,
- spacery, wycieczki, zabawy na powietrzu.
- Metody pracy wychowawczej
- aktywizujące (drama, wystawa, pokaz),
- podające(opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem),
- problemowe(gry dydaktyczne, giełda pomysłów, inscenizacja, scenki rodzajowe).
- Zadania wychowawcze
Dyrektor przedszkola:
- dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola i poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej,
- koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze,
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka.
Nauczyciele:
- poznają dzieci oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami,
- organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych,
- rozwiązują indywidualne problemy poprzez udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy,
- propagują zasady kulturalnego zachowania,
- troszczą się o zdrowie dzieci, w szczególności poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- tworzą bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,
- stosują środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,
- eliminują zachowania niepożądane,
- ściśle współpracują z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Rodzice:
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,
- współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Pracownicy niepedagogiczni:
- reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym nauczyciela,
- wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych.
Rada Rodziców:
- reprezentuje ogół rodziców oraz podejmuje działania wspierające proces
- wychowawczy przedszkola,
- współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
- współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego przedszkola.
- Uroczystości i imprezy szkolne:
- Święto pieczonego ziemniaka,
- Mikołajki,
- Spotkanie choinkowe,
- Jasełka i Wigilia
- Dzień Babci i Dziadka,
- Bal karnawałowy,
- Festyn rodzinny,
- Dzień Dziecka,
- Dzień Matki.
- Ewaluacja – kryteria sukcesu
Dzieci:
- potrafią działać zespołowo, a relacje panujące w grupie są prawidłowe,
- radzą sobie w sytuacjach trudnych,
- są odpowiedzialneza swoje zachowanie,
- realizują twórcze i prozdrowotne postawy.