Standardy Ochrony Małoletnich w Przedszkolu nr 144 „Zaczarowany Ołówek”
w Warszawie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Standardy Ochrony Małoletnich w Przedszkolu nr 144 „Zaczarowany Ołówek”, zwane
dalej „Standardami” określają:
1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem przedszkola,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub
posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku
instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie
procedury „Niebieskie Karty”;
4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu przedszkola do
stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób
dokumentowania tej czynności;
6) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym
standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
7) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych
incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
2. Ponadto Standardy określają:
1)wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności
zachowania niedozwolone;
2) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
3) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet
oraz utrwalonymi w innej formie;
4) zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
§ 2.
Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy rozumieć przez to Przedszkole nr 144 „Zaczarowany Ołówek” ;
2) dziecku, małoletnim – należy rozumieć dziecko uczęszczające do przedszkola nr 144
„Zaczarowany Ołówek”;
3) rodzicach – rozumie się przez to także opiekunów prawnych oraz inne osoby, którym
sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem;
4) pracowniku lub współpracowniku - rozumie się przez to każdą osobę zatrudnioną na
podstawie umowy o pracę (nauczyciela i pracownika niepedagogicznego) lub umowy
zlecenia, a także stażystę, wolontariusza i praktykanta;
5) nauczycielu - rozumie się przez osobę zatrudnioną w szkole na stanowisku
pedagogicznym.
6) organizatorze- rozumie się przez to innych niż szkoła organizatorów w zakresie
działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub
realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi oraz
pracowników organizatora i inne osoby dopuszczane do takiej działalności.
§ 3
1.Wolontariuszem szkoły może być osoba wyłącznie w wieku powyżej 13 roku życia.
2. Umowę z wolontariuszem w wieku poniżej 18 roku życia zawiera się za uprzednią
zgodą jego rodzica.
§ 4
1. Każdy pracownik przed dopuszczeniem do realizacji obowiązków podaje dane osobowe,
które następnie służą organizacji do wykonania obowiązku określonego w art. 21 ustawy z
dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i
sprawdzenia pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwanym
dalej Rejestrem.
2. Sprawdzenie dotyczy także osób poniżej 18 roku życia. W aktach osobowych pracownika
przechowuje się wydruk pierwszego oraz ostatniego sprawdzenia osoby w Rejestrze. Osoba
figurująca w Rejestrze nie może zostać zatrudniona.
3. Zakres danych osobowych potrzebnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze określa
załącznik nr 4. do niniejszych Standardów.
4. Za realizację obowiązku, o którym mowa w ust. 1-2 odpowiada dyrektor, który może
upoważnić do tego innego pracownika.
5. W celu monitorowania bezpieczeństwa w szkole, poza wykonaniem obowiązku
określonego w ust.1-2, przedszkole dokonuje każdego roku sprawdzenia figurowania
pracownika/współpracownika w Rejestrze.
6. W przypadku powzięcia informacji o wszczęciu wobec pracownika/współpracownika
postępowania karnego o przestępstwo przeciwko wolności seksualnej lub przestępstwo z
użyciem przemocy popełnione przeciwko dzieciom należy niezwłocznie odsunąć go od
wszelkich form kontaktu z dziećmi i przenieść na stanowisko pracy na którym kontakt ten nie
występuje lub rozważyć zakończenie umowy z tą osobą.
Rozdział 2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem szkoły,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
§ 5
1. Pracownicy przedszkola posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych
obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy/współpracownicy
pozostają z dzieckiem/jego rodziną w bezpośrednim kontakcie i podejmują rozmowę z
rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do
szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka i w przypadku zidentyfikowania
czynników ryzyka pracownicy i współpracownicy przekazują tę informację dyrektorowi
przedszkola.
4. Pracownicy przedszkola zobowiązani są do odnoszenia się do małoletniego z
szacunkiem, wydając polecenia rzeczowo, jasno i konkretnie.
§ 6
Pracownicy przedszkola:
1) równo traktują każde dziecko bez względu na jego pochodzenie, wygląd, przekonania,
wyznanie, kolor skóry;
2) odnoszą się z szacunkiem do jego innych przekonań, innych doświadczeń, innej
perspektywy wynikającej z bycia dzieckiem;
3) wysłuchują dziecko z uwagą i traktują jego wypowiedzi i przedstawioną wersję
zdarzeń z należytą powagą;
4) używają języka pozbawionego ocen, etykiet, dostosowanego do poziomu rozwoju
dziecka;
5) tworzą w przedszkolu kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej
zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony
dzieci.
§ 7
1 Niedozwolone są następujące zachowania pracowników i współpracowników
przedszkola wobec dzieci:
1) wszelkie zachowania, które zawstydzają, upokarzają, deprecjonują lub poniżają dzieci;
2) wszelkie zachowania, które mają znamiona innych form przemocy psychicznej,
fizycznej lub wykorzystywania seksualnego;
3) niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem, naruszający godność dziecka.
Dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być w naturalny sposób związany z zabawą,
pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia dziecku
bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia dziecka;
4) podawanie dziecku alkoholu, leków, wszelkich środków psychoaktywnych;
5) akceptowanie bądź uczestniczenie w nielegalnych czynnościach, w które angażowane
jest dziecko;
6) nawiązywanie z dzieckiem relacji o charakterze seksualnym;
7) zachowywanie się w sposób seksualnie prowokacyjny;
8) goszczenie dziecka we własnym domu;
2. Wszelkie podejrzenia dotyczące nieodpowiednich zachowań pracowników i
współpracowników przedszkola wobec dzieci są bezzwłocznie wyjaśniane.
§ 8
Przedszkole w miarę możliwości prowadzi dla dzieci cykliczne (przynajmniej raz w roku)
zajęcia na temat bezpiecznych relacji z innymi osobami, w tym dorosłymi oraz konieczności
zgłaszania dorosłym wszystkiego, co je niepokoi.
Rozdział 4
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia
lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
§ 9
1. Określa się następujące zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia
dziecka;
1) pracownicy i współpracownicy przedszkola działają na rzecz ochrony dzieci przed
krzywdzeniem;
2) w swojej pracy pracownicy i współpracownicy przedszkola kierują się przepisami
prawa;
3) każda informacja dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka traktowana jest
poważnie i wyjaśniana jest bez względu na to czy pochodzi od dziecka/opiekuna/,
pracownika, osoby dorosłej profesjonalisty oraz bez względu na to czy dotyczy
podejrzenia krzywdzenia ze strony innego dziecka, opiekuna dziecka, czy też
pracownika bądź współpracownika przedszkola;
4) w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa lub zagrożenia dobra dziecka
pracownicy/ współpracownicy przedszkola podejmują niezwłocznie interwencję;
5) decyzję o podjęciu interwencji podejmuje specjalista ds. ochrony dzieci przed
krzywdzeniem oraz pracownik, który pozyskał informację;
6) decyzję o podjęciu interwencji polegającą na przesłaniu zawiadomienia do prokuratury
podejmuje dyrektor przedszkola;
7) jednocześnie oferowana jest pomoc i wsparcie psychologa dziecku oraz jego
niekrzywdzącym opiekunom.
2. W przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka, pracownik, który
pozyskał taką informację, niezwłocznie podejmuje interwencję poprzez natychmiastowe
powiadomienie telefoniczne oraz przesłanie emailem lub faksem zawiadomienia o
bezpośrednim zagrożeniu bądź naruszeniu życia i zdrowia dziecka do odpowiedniej jednostki
policji. Potwierdzenie wysłania emaila /faksu/ lub notatka z rozmowy telefonicznej są
przechowywane w dokumentacji przedszkola.
§ 10
1. Określa się zasady interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia związanego z
bezpośrednim zagrożeniem zdrowia lub życia dziecka (interwencja nagła):
1) jeżeli pracownik przedszkola w trakcie wykonywania obowiązków służbowych
poweźmie informacje o bezpośrednim zagrożeniu życia lub/i zdrowia dziecka jest
obowiązany natychmiast podjąć interwencję (interwencja nagła);
2) interwencja nagła polega na natychmiastowym powiadomieniu telefonicznym oraz
przesłaniu emailem / faksem zawiadomienia o bezpośrednim zagrożeniu życia i
zdrowia dziecka do odpowiedniej jednostki Policji;
3) w zawiadomieniu przesyłanym faksem / emailem pracownik powinien podać
wszystkie informacje, jakie uzyskał odnośnie dziecka (imię, nazwisko, adres, miejsce,
w którym się znajduje), opisać rodzaj zagrożenia, a w przypadku rozmowy
telefonicznej - podać dokładną godzinę połączenia, czas trwania połączenia oraz
numer, z którego dzwoniło dziecko lub inna osoba;
4) jeśli pracownikowi znane jest miejsce, w którym dziecko aktualnie przebywa,
pracownik wysyła faks / email do dyżurnego Komendy Policji właściwej dla tego
miejsca;
5) jeżeli pracownik nie posiada informacji o miejscu, w którym dziecko aktualnie
przebywa, w zawiadomieniu należy podać wszystkie istotne informacje dotyczące
sytuacji zagrożenia, a w przypadku rozmowy telefonicznej: dokładną godzinę
nawiązania połączenia oraz dokładny czas trwania połączenia, a także opis kontaktu z
osobą dzwoniącą i treść;
6) zawiadomienie wysyłane faksem / emailem podpisuje pracownik podejmujący
interwencję;
7) pracownik podejmuje interwencję nagłą bez konsultacji. Jeżeli jednak sytuacja na to
pozwala, należy skonsultować się przed podjęciem interwencji nagłej z dyrektorem
przedszkola lub specjalistą ds. pomocy dzieciom krzywdzonym lub innym
pracownikiem;
8) zawiadomienie wysłane faksem / emailem należy przesłać pocztą na adres właściwej
komendy Policji najpóźniej następnego dnia roboczego po dokonaniu interwencji.
§11
Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy oraz z wykorzystaniem
różnych sposobów kontaktu i komunikowania -stąd na potrzeby niniejszego dokumentu
przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
1) popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad
dzieckiem);
2) doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary
fizyczne, poniżanie;
3) doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną
czy zdrowiem).
§ 12
1. W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone,
pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji
dyrektorowi przedszkola. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
2. Interwencja prowadzona jest przez dyrektora, który może wyznaczyć na stałe do tego
zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email,
telefon) zostaną podane do wiadomości pracowników.
3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia
interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez dyrektora.
4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrektora, wówczas działania opisane w
niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono
podejrzenie krzywdzenia.
5. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów
i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych
doświadczeniach.
§ 13
1. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki
uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja,
pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).
2. Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o
zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
3. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi
załącznik nr 1. do niniejszych Standardów.
4. Kartę interwencji załącza się do akt dot. dziecka.
§ 14
1. Pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje
przekazywane uprawnionym organom i instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
2. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie
dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować
opiekunów dziecka na piśmie.
Rozdział 5
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego
oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne
za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
§ 15
Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku
podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
1) pracownika/współpracownika;
2) inne osoby trzecie;
3) rodziców/opiekunów prawnych;
4) inne dziecko - krzywdzenie rówieśnicze.
§ 16
Krzywdzenie ze strony pracownika.
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez pracownika, osoba ta zostaje
natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem
pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
2. Dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub
mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w
szczególności jego opiekunami.
3. Dyrektor stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie
psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji (załącznik nr 1).
4. Dyrektor organizuje spotkanie/a z rodzicami dziecka, którym przekazuje informacje
o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u
innych organizacji lub służb.
5. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor sporządza
zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej
miejscowo policji lub prokuratury. Wzór zawiadomienia określa w Załącznik nr 6.
6. W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż
popełnienie przestępstwa na jego szkodę, dyrektor bada wszystkie okoliczności sprawy, w
szczególności ma obowiązek wysłuchać pracownika podejrzewanego o krzywdzenie, dziecko
oraz innych świadków zdarzenia.
7. W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do
dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku
prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub zarekomendować takie rozwiązanie
zwierzchnikom tej osoby.
8. Jeżeli pracownik, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony
przez przedszkole, lecz przez podmiot trzeci (organizatora), wówczas należy zawiadomić ten
podmiot i zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren przedszkola, a w razie potrzeby
rozwiązać umowę z tym podmiotem.
§ 17
Krzywdzenie przez inne osoby trzecie.
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez osobę trzecią (obcą, bądź
spokrewnioną) dyrektor przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub
mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w
szczególności jego opiekunami.
2. Dyrektor stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie
psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji (załącznik nr 1).
3. Dyrektor organizuje spotkanie/a z rodzicami dziecka, którym przekazuje informacje o
zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u
innych organizacji lub służb.
4. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor sporządza
zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej
miejscowo policji lub prokuratury. Wzór zawiadomienia określono w Załączniku nr 6.
5. W przypadku, gdy z rozmowy z rodzicami wynika, że nie są oni zainteresowani
pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które
doświadczyło krzywdzenia, dyrektor sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który
kieruje do właściwego sądu rodzinnego (wzór w załączniku nr 7).
6. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punktach
poprzedzających.
§ 18
Krzywdzenie ze strony rodziców/opiekunów
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez rodziców/opiekunów, dyrektor
przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę
o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka.
2. Dyrektor stara się ustalić przebieg zdarzenia, a także wpływ zdarzenia na zdrowie
psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji (załącznik nr 1).
3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo dyrektor sporządza
zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej
miejscowo policji lub prokuratury (załącznik nr 6).
4. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że rodzic/opiekun dziecka
zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np.
dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez
nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik
krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), dyrektor
powiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy
niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź - w przypadku przemocy i zaniedbania
– powiadamia o konieczności wszczęcia procedury Niebieskie Karty.
5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa w punktach
poprzedzających.
§ 19
Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w
przedszkolu (np. na zajęciach grupowych) pracownik (nauczyciel) przeprowadza rozmowę z
dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz z jego opiekunami, a także oddzielnie z
dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami.
2. Ponadto pracownik (nauczyciel) przeprowadza rozmowę z innymi osobami mającymi
wiedzę o zdarzeniu.
3. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu
zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na
karcie interwencji (załącznik nr 1).
4. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
5. Nauczyciel wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego opracowuje plan
naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
6. Z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu nauczyciel opracowuje plan
zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł
zagrożenia.
7. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego
dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne
dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy przejść do procedury
odpowiednio z §15 lub §16 .
8. Z zastrzeżeniem ust. 9, w przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczęszcza do
przedszkola, należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami
mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z rodzicami dziecka krzywdzonego celem ustalenia
przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka.
9. Dyrektor organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o
zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym w
instytucjach do tego powołanych oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie
sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie rodziców dziecka krzywdzącego).
§ 20
Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” jest dyrektor
przedszkola.
Rozdział 6
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu przedszkola do
stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz
sposób dokumentowania tej czynności
§ 21
1. Standardy określające zasady ochrony małoletnich w wersji zupełnej oraz w wersji
skróconej dla małoletnich opracowuje zespół powołany przez dyrektora przedszkola w
składzie:
1) dyrektor Szkoły jako przewodniczący
2) psycholog;
3) pedagog specjalny;
4) sekretarz przedszkola ;
2. Za przygotowanie merytoryczne pracowników do stosowania Standardów, w tym za
przeprowadzenie spotkań szkoleniowych w zakresie stosowania Standardów odpowiada
dyrektor przedszkola.
3. Za przygotowanie pracowników do stosowania zasad dokumentowania czynności, w
tym za przeprowadzenie spotkań szkoleniowych odpowiada pedagog specjalny.
§ 22
Dyrektor przedszkola w miarę potrzeb organizuje pracownikom spotkania szkoleniowe z
przedstawicielami policji, sądu rodzinnego, kuratorów ds. małoletnich i nieletnich,
pracowników ośrodka pomocy społecznej, a także organizacji i stowarzyszeń zajmujących
się problematyką ochrony małoletnich.
Rozdział 7
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub
faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich
stosowania
§ 23
1. Standardy zamieszcza się na stronie internetowej przedszkola oraz na tablicy
ogłoszeń w budynku Przedszkola nr 144 „Zaczarowany Ołówek”.
2. Do końca października każdego roku szkolnego nauczyciele omawiają z rodzicami
dzieci zapisy Standardów.
Rozdział 8
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
§ 24
1. Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu są dyrektor i zastępca dyrektora.
2. Osobami odpowiedzialnymi za udzielenie małoletniemu wsparcia są:
1) dyrektor;
2 )zastępca dyrektora;
2) pedagog specjalny;
4) psycholog.
3. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika, że dziecko jest
krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i zgłoszenia tego
faktu dyrektorowi.
4. Każde uzasadnione podejrzenie powinno być zgłoszone. Uzasadnione podejrzenie jest
podstawą do podjęcia interwencji.
5. Pracownik ma obowiązek podjęcia interwencji zawsze w przypadku:
a) podejrzenia krzywdzenia dziecka na podstawie jego obserwacji;
b) gdy dziecko ujawniło doświadczenia krzywdzenia;
c) gdy inna osoba (dorosła lub dziecko) zgłosiła fakt krzywdzenia dziecka.
6. W przypadku, gdy osobą krzywdzącą jest pracownik, zostaje sporządzona notatka
służbowa przez dyrektora, który przeprowadza czynności wyjaśniające i podejmuje działania
dyscyplinujące.
7. Dyrektor wzywa rodziców dziecka, co do którego powziął informacje o możliwości
krzywdzenia i informuje ich o sytuacji dziecka.
8. W sytuacjach szczególnych dyrektor może powołać zespół interwencyjny, w skład
którego wchodzą osoby mogące mieć wiedzę o sytuacji dziecka oraz mają możliwości
wsparcia i zapewnienia bezpieczeństwa dziecku.
9. W skład zespołu mogą także wchodzić osoby spoza placówki, które mogą pomóc
dziecku.
10. Zespół interwencyjny sporządza:
1) opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem,
dyrektorem, nauczycielami, wychowawcami, psychologiem, rodzicami i opiekunami lub
innych informacji uzyskanych przez członków zespołu;
2) plan pomocy dziecku na podstawie w/w opisu;
11. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
1) działań, jakie szkoła zapewnia dziecku w celu poczucia bezpieczeństwa;
2) wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku;
3) skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku lub przekazanie
informacji o takich miejscach, jeżeli istnieje taka potrzeba.
12. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez wychowawcę rodzicom/opiekunom z
zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
Rozdział 9
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych
incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
§ 25
Zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń
zagrażających dobru małoletniego, interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
określa instrukcja kancelaryjna przedszkola.
Rozdział 10
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności
zachowania niedozwolone
§ 26
1. Określa się procedury postępowania w sytuacjach zachowania agresywnego ze strony
uczniów do których należą:
1) bójki;
2) stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych;
3) wulgarne zachowanie, lekceważący i arogancki stosunek do uczniów i pracowników
przedszkola;
4) nierespektowanie zarządzeń obowiązujących w przedszkolu;
5) wymuszenie, zastraszenie, podżeganie do bójek, wyzywanie;
6) dewastowanie mienia przedszkolnego i cudzej własności.
2. W każdym przypadku, gdy uczeń jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego
zachowania bądź innego zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na
terenie przedszkola natychmiast zgłasza zaistnienie zdarzenia informując o nim najbliżej
znajdującą się osobę dorosłą:
a) pracownika przedszkola,
b) nauczyciela,
c) dyrektora przedszkola.
3. W sytuacjach, o których mowa w ust.1, uczeń ma obowiązek podporządkować się do
poleceń wszystkich pracowników przedszkola.
4. W przypadku krzywdzenia ucznia przez inne dziecko na terenie przedszkola, pracownik
przedszkola będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
a) zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia;
b) rozdzielić strony konfliktu;
c) jeśli istnieje potrzeba poszkodowanemu udzielić pierwszej pomocy. (W przypadku
poważniejszych obrażeń, Dyrektor Przedszkola wzywa karetkę);
d) poinformować wychowawcę o zdarzeniu ,a w poważniejszych przypadkach również
dyrektora przedszkola.
5. Nauczyciel przy współpracy z pedagogiem/psychologiem szkolnym zobowiązany jest
wyjaśnić okoliczności zajścia, powiadomić rodziców/opiekunów poszkodowanego ucznia
oraz sprawcy.
6. Z dzieckiem-sprawcą przeprowadza rozmowę omawiającą jego zachowanie.
7. Zarówno poszkodowany, jak i sprawca, objęci zostają wsparciem psychologiczno –
pedagogicznym.
Rozdział 11
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
§ 27
1.Zakres zadań poszczególnych pracowników szkoły w przypadku podejrzenia lub uzyskania
informacji, że dziecko jest krzywdzone:
2. Dyrektor przedszkola:
1) przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia dziecka;
2) bierze udział w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi;
3) w sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec dziecka podejmuje decyzję o
uruchomieniu procedury „ Niebieska Karta”;
4) w przypadku, gdy dziecko doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice
odmawiają współpracy z przedszkolem, składa wniosek o wgląd w sytuację
rodziny do sądu lub zawiadamia prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa;
5) w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka natychmiast zawiadamia
policję;
6) w sytuacji gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny zawiadamia
policję;
7) w przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni(a wcześniejsze metody
postępowania przedszkolnego okazały się nieskuteczne) zawiadamia sąd;
8) informuje o konsekwencjach prawnych stosowania przemocy;
9) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka;
10) prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku dziecka krzywdzonego;
11) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań np. ułatwia konsultacje
trudnych spraw ze specjalistami, organizuje szkolenia w zakresie reagowania na
przemoc wobec dzieci
12) uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne nt. realizacji w placówce
Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
3. Pedagog specjalny:
1) przyjmuje i odnotowuje sprawę zgłoszenia przemocy w rodzinie;
2) diagnozuje sytuację ucznia i jego rodziny;
3) jest koordynatorem pomocy dziecku oraz jego rodzinie;
4) przeprowadza rozmowy z dzieckiem oraz jego rodzicami lub prawnymi
opiekunami;
5) pozostaje w ciągłym kontakcie z wychowawcą i dyrektorem w sprawach
dotyczących dziecka;
6) pomaga pracownikom przedszkola we właściwym postępowaniu względem ofiary
przemocy;
7) informuje rodziców o możliwych kierunkach wsparcia ucznia;
8) pomaga rodzicom w zrozumieniu typowych reakcji dzieci na różnorodne sytuacje;
9) kieruje dziecko oraz rodziców do placówek specjalistycznych
10) współpracuje ze specjalistami pomagającymi dziecku i jego rodzinie;
11) może być osobą, która uruchamia procedurę „ Niebieskiej Karty” poprzez
wypełnienie formularza „Niebieska Karta”
12) bierze udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego opracowującego strategie
działań względem całej rodziny, a w szczególności względem ofiary i sprawcy
przemocy;
13) dokumentuje podejmowane działania względem dziecka i jego rodziny;
14) opracowuje w zespole interwencyjnym plan pomocy dziecku krzywdzonemu
15) umożliwia poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych z ochroną dziecka przed
zagrożeniami oraz pozytywnymi metodami wychowawczymi;
16) uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne nt. realizacji w
przedszkolu Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
17) dba o to, by na terenie przedszkola znajdowały się powszechnie dostępne
informacje o organizacjach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy
(adresy, telefony itp.).
4. Wychowawca:
1) przyjmuje zgłoszenie o podejrzeniu przemocy w rodzinie ucznia, sporządza
notatkę służbową;
2) powiadamia dyrektora przedszkola i pedagoga specjalnego;
3) może być osobą, która uruchamia procedurę „ Niebieskiej Karty” poprzez
wypełnienie formularza „Niebieska Karta”;
4) w przypadku, gdy dziecko ma obrażenia przeprowadza go do miejsca udzielania
pomocy;
5) uważnie wsłuchuje się w relację dziecka, dba, by ofiara przemocy czuła się
bezpiecznie;
6) wzywa rodziców;
7) opracowuje w zespole interwencyjnym plan pomocy dziecku krzywdzonemu;
8) udziela stałego wsparcia dziecku oraz dyskretnie monitoruje jego sytuację w
okresie późniejszym;
9) dba o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy z
dziećmi;
10) dba o to, żeby rodzice znali obowiązujące w przedszkolu Standardy ochrony
małoletnich, w tym procedury zgłaszania zagrożeń, zachęca rodziców/opiekunów
dzieci do angażowania się w działania na rzecz ochrony dzieci;
11) umożliwia rodzicom oraz opiekunom prawnym poszerzanie wiedzy i umiejętności
związanych z ochroną dziecka przed zagrożeniami oraz pozytywnymi metodami
wychowawczymi;
12) uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne nt. realizacji w placówce
Standardów ochrony małoletnich.
5. Nauczyciele:
1) przekazują wychowawcy i pedagogowi specjalnemu informacje o tym, że
podejrzewają przemoc wobec dziecka;
2) sporządzają notatkę służbową;
3) monitorują sytuację dziecka;
4) mogą być osobami, które uruchamiają procedurę „ Niebieskiej Karty” poprzez
wypełnienie formularza „Niebieska Karta”;
5) opracowują w zespole plan pomocy dziecku krzywdzonemu;
6) dbają o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy
pedagogicznej z uczniami.
6. Niepedagogiczni pracownicy szkoły:
1) są uważni i wrażliwi na sytuację dzieci;
2) reagują na objawy przemocy oraz niepokojące zachowania, których mogą być
świadkami;
3) zgłaszają obserwowane, niepokojące sygnały dyrekcji przedszkola, pedagogowi
specjalnemu lub wychowawcy.
Rozdział 12
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
§ 28
1. Wyznacza pedagoga specjalnego jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie
Standardów.
2. Osoba, o której mowa w ust.1 jest odpowiedzialna za monitorowanie Standardów za
reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz za proponowanie zmian w treści ich zapisów.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1 przeprowadza wśród pracowników raz na dwa lata
ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 2.
4. W ankiecie pracownicy organizacji mogą proponować zmiany w Standardach oraz
wskazywać naruszenia Standardów
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 dokonuje opracowania wypełnionych przez
pracowników i współpracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu,
który następnie przekazuje dyrektorowi.
6. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza stosownym
zarządzeniem nowe brzmienie .
Rozdział 13
Postanowienia końcowe
§ 29
1. Standardy wchodzą w życie z dniem podpisania zarządzenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników w szczególności poprzez
ogłoszenie na stronie internetowej przedszkola, wywieszenie w miejscu ogłoszeń oraz
poprzez przesłanie drogą elektroniczną.